Ortografia po mojemu, czyli jak pomóc dziecku opanować ortografię?

Czy do nauki ortografii potrzeba ponadprzeciętnych zdolności?
Oczywiście nie.

Umiejętność bezbłędnego pisania może opanować każdy.
Konieczne jest jedynie systematyczne wykonywanie ćwiczeń
z równoczesną nauką zasad pisowni.

Na lekcjach języka polskiego stosuję różnorodne ćwiczenia w pisaniu.
Zawsze staram się wizualizować omawiane zagadnienia.
Wspólnie robimy kolorowe plansze, tablice, schematy.

 


Najwięcej jest żmudnych ćwiczeń, wymagających cierpliwości i koncentracji, np.

- wpisywanie wyrazów, które sprawiają trudność, do zeszytów ze słówkami
oraz na pierwszą i ostatnią stronę zeszytu przedmiotowego (taki podręczny słowniczek),

- przyklejanie na okładkach zeszytu przedmiotowego
oraz na okładce podręcznika kartek ze schematami zasad pisowni.
Po opanowaniu zasad, kartki wędrują na klasowe mapy pamięci,

- układanie lub wyszukiwanie rymowanych zasad ortografii i nauki ich na pamięć.
Czy takie zajęcia mogą „ porwać „ nasze kochane skarby?
Czasami się to udaje, ale rzadko.

Po wprowadzeniu zasad ortografii następuje sprawdzenie ich znajomości.
I tutaj już jest ciekawiej, ponieważ pojawiają się oceny.

Do utrwalenia poprawnej pisowni oraz sprawdzenia
stosuje się pisanie z pamięci
oraz ze słuchu.
Teksty dyktand często powstają podczas ćwiczeń redakcyjnych.
Uczniowie piszą wesołe opowiadania, które potem mogą kolegom podyktować.

Po tzw. dyktandzie następuje poprawa.
Ten etap pracy nad ortografią jest często lekceważony przez dzieci oraz rodziców.
Rodzic nie zdaje sobie sprawy, że zasada pierwszego błędu
jest bardzo trudna do odwrócenia, dlatego lepiej stosować
„ortograficzne okienka” w przypadku wątpliwości ortograficznych,
jako metody zapobiegania wzrokowemu utrwalaniu niewłaściwej formy ortograficznej.

Ponadto lepiej błędy zakreślać czarnym czy zielonym kolorem,

niż czerwonym, aby ich nie utrwalać.

Wytworzenie u uczniów nawyku poprawnego pisania,
wymaga powstania w umyśle dziecka obrazu, skojarzenia,
a ponadto powiązania poprawnego obrazu graficznego z właściwym ruchem ręki.

Pełna automatyzacja zapisu wyrazów powstaje podczas
częstego powtarzania prawidłowej pisowni.
Tylko tak dziecko utrwala obraz. Uczeń musi sam poprawiać swoje błędy.

Moje lekcje ortografii zyskały na atrakcyjności, od kiedy
stosuję ćwiczenia przygotowane przez Europejski Instytut Szkoleniowy.

Tutaj wykorzystuje się:
- wyobraźnię dzieci,
- humor,
- absurd,
- żart,
- rymowanki,
- rysunki,
- grę skojarzeń
- i zmysły – tzw. myślenie polisensoryczne.

Aktywizacja lewej (językowej) i prawej (artystycznej) półkuli mózgowej
daje lepsze efekty nauczania. Dziecko szybko przyswaja zasady ortograficzne.

Ponadto tworzy sobie w umyśle śmieszne skojarzenia
i w ten sposób zapamiętuje dzięki wesołym hakom ponad 350 wyrazów,
których pisownię nie wyjaśnia żadna zasada.

Jadwiga Kowalik
nauczyciel SP

Chcesz wiedzieć jak nauczyć Twoje dziecko ortografii?
Wystarczy, że zarejestrujesz się na naszej platformie.
Podaj swoje imię i e-mail, a otrzymasz darmowy dostęp
do lekcji wideo oraz ćwiczeń.

Zawarta w nich metoda zmieni naukę ortografii
w przygodę, której Twoje dziecko nigdy nie zapomni.

Odbierz dostęp do lekcji oraz ćwiczeń
Zarejestruj się
Rodzicu, pamiętaj, że Twoje dane są bezpieczne i chronione zgodnie z przepisami RODO
Wypróbuj
Zaloguj przez FB