Ortografia po mojemu, czyli jak pomóc dziecku opanować ortografię?
Czy do nauki ortografii potrzeba ponadprzeciętnych zdolności?
- Oczywiście nie.
Umiejętność bezbłędnego pisania bez wątpienia może opanować każdy.
Konieczne jest jedynie systematyczne wykonywanie ćwiczeń
z równoczesną nauką zasad pisowni.
- Czy jednak to działa w 100%?
Przeczytaj artykuł do końca, a poznasz metodę, która pomoże
twojemu dziecku bezsprzecznie opanować ortografię!
Koniecznie sprawdźcie razem, a zobaczysz, że z pewnością mu się spodoba!
Na lekcjach języka polskiego stosuję różnorodne ćwiczenia w pisaniu.
Zawsze staram się wizualizować omawiane zagadnienia.
Wspólnie robimy kolorowe plansze, tablice, schematy.
Najwięcej jest żmudnych ćwiczeń, wymagających cierpliwości i koncentracji, np.
- wpisywanie wyrazów, które sprawiają trudność, do zeszytów ze słówkami
oraz na pierwszą i ostatnią stronę zeszytu przedmiotowego (taki podręczny słowniczek),
- przyklejanie na okładkach zeszytu przedmiotowego
oraz na okładce podręcznika kartek ze schematami zasad pisowni.
Po opanowaniu zasad, kartki wędrują na klasowe mapy pamięci,
- układanie lub wyszukiwanie rymowanych zasad ortografii i nauki ich na pamięć.
Czy takie zajęcia mogą „porwać„ nasze kochane skarby?
Czasami się to udaje, ale rzadko.
Po wprowadzeniu zasad ortografii następuje sprawdzenie ich znajomości.
I tutaj już jest ciekawiej, ponieważ pojawiają się oceny.
Do utrwalenia poprawnej pisowni oraz sprawdzenia
stosuje się pisanie z pamięci oraz ze słuchu.
Teksty dyktand często powstają podczas ćwiczeń redakcyjnych.
Uczniowie piszą wesołe opowiadania, które potem mogą podyktować kolegom.
Po tzw. dyktandzie następuje poprawa.
Ten etap pracy nad ortografią jest często lekceważony przez dzieci oraz rodziców.
Rodzic nie zdaje sobie sprawy, że zasada pierwszego błędu
jest bardzo trudna do odwrócenia, dlatego lepiej stosować
„ortograficzne okienka” w przypadku wątpliwości ortograficznych,
jako metody zapobiegania wzrokowemu utrwalaniu niewłaściwej formy ortograficznej.
Ponadto lepiej błędy zakreślać czarnym czy zielonym kolorem,
niż czerwonym, aby ich nie utrwalać.
Wytworzenie u uczniów nawyku poprawnego pisania,
wymaga powstania w umyśle dziecka obrazu, skojarzenia,
a ponadto powiązania poprawnego obrazu graficznego z właściwym ruchem ręki.
Pełna automatyzacja zapisu wyrazów powstaje podczas
częstego powtarzania prawidłowej pisowni.
Tylko tak dziecko utrwala obraz. Uczeń musi sam poprawiać swoje błędy.
W związku z tym, że tak samo ja, jak i rodzice wiemy, że metody stosowane
do tej pory nie przynoszą wymarzonych rezultatów,
zaczęłam poszukiwania i dziś wiem co naprawdę działa!
Jak opanować ortografię szybko i łatwo?
Moje lekcje ortografii zyskały na atrakcyjności, od kiedy
stosuję ćwiczenia i korzystam z platformy przygotowanej przez
Europejski Instytut Szkoleniowy wraz z Stowarzyszeniem "Aktywny Rozwój",
pod kierownictwem Prof. Dariusza Rotta z Uniwersytetu Ślaskiego.
Tutaj wykorzystuje się:
- wyobraźnię dzieci,
- humor,
- absurd,
- żart,
- rymowanki,
- rysunki,
- grę skojarzeń
- i zmysły – tzw. myślenie polisensoryczne.
Aktywizacja lewej (językowej) i prawej (artystycznej) półkuli mózgowej
daje bezsprzecznie najlepsze efekty nauczania.
Dziecko szybko przyswaja również zasady ortograficzne
i dzięki odpowiednim ćwiczeniem potrafii je zastosować.
Ponadto tworzy sobie w umyśle śmieszne skojarzenia
i w ten sposób zapamiętuje dzięki wesołym hakom ponad 350 wyrazów,
których pisownię nie wyjaśnia żadna zasada.
Zauważyłam, że dzieci w przeciwieństwie do starych metod, dużo szybciej
zapamiętują wyrazy kojarząc je z hakami ortograficznymi.
W związku z tym dzieci ku mojemu zdumieniu polubiły ortografię.
Czy to możliwe?
Sprawdź sama jak metoda zadziała dla twojego dziecka i zarejestruj się teraz za darmo!
Jadwiga Kowalik
nauczyciel SP
Chcesz wiedzieć jak nauczyć Twoje dziecko ortografii?
Wystarczy, że zarejestrujesz się na naszej platformie.
Podaj swoje imię i e-mail, a otrzymasz darmowy dostęp
do
lekcji wideo oraz ćwiczeń.
Zawarta w nich metoda zmieni naukę ortografii
w przygodę, której Twoje dziecko nigdy nie zapomni.