Jak nauczyć dziecko ortografii w szkole?
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 24 sierpień 2021 17:02
- Justyna Kantyka
Cześć, dziękuję, że interesujesz się i szukasz innych,
skuteczniejszych metod na ortografię.
W tym krótkim artykule dowiesz się w jaki sposób możesz wykorzystać
nową metodę do nauki ortografii w klasie i jaki przyniesie to efekt.
Ostatnio rozmawiałam z nauczycielką, która znalazła nas na internecie
i mówiła, że wreszcie jest jakaś metoda,
bo jest jej naprawdę trudno nauczyć dzieci ortografii.
Wiem, że stosujesz różne metody, dwoisz się i troisz,
żeby tylko pomóc uczniom zapamiętać zasady,
zapamiętać pisownię trudnych wyrazów.
Niestety często spotykam się z opinią nauczycieli, rodziców,
że dziecko nieraz zna zasady, potrafi napisać dany wyraz w domu poprawnie,
a przychodzi dyktando czy sprawdzian i ten sam wyraz pisze źle.
Nie wiemy dlaczego tak się dzieje, to jest frustrujące dla nas jako nauczyciela,
jako rodzica i również dla dziecka.
Stąd nasze niekończące się poszukiwania lepszych sposobów na zapamiętywanie
trudnych wyrazów ortograficznych.
Ja również tak robiłam, aż wpadłam na genialny pomysł na łatwe
i szybkie zapamiętywanie.
O tym chcę Ci opowiedzieć na webinarze i dać Ci skuteczną metodę,
abyś mogła wprowadzić ją dla swoich uczniów.
Na webinar możesz zapisać się na końcu artykułu,
a uczestnicząc w nim otrzymasz Certyfikat poznania nowatorskiej metody na ortografię.
Tymczasem zapraszam do artykułu lub jeśli wolisz obejrzenia materiału wideo,
w którym pani Jadwiga Kowalik, nauczycielka języka polskiego
opowiada o swoich perypetiach w nauczaniu ortografii
i jak sobie z nimi poradziła, zyskując zachwyt
uczniów i rodziców.
Jak wygląda dzisiaj nauka ortografii w szkole?
Jadwiga Kowalik: Zawsze starałam się, aby moje zajęcia były ciekawe,
różne metody stosowałam, tak aby dzieci się nie nudziły.
Zauważyłam, że nauka ortografii to są lekcje trudne i nudne,
byłam bezradna, dopóki nie poznałam waszej metody.
Niektóre z dzieci mają zdolności ortograficzne, ale niektórym ortografia
sprawia duże problemy, mimo, że znają zasady.
Czym różni się poznana metoda od tradycyjnej, którą stosujesz w szkole?
Jadwiga Kowalik: Przede wszystkim jest to metoda skuteczna,
ja nie mówię, że wcześniej nie miałam żadnych efektów,
natomiast tutaj wszystkie dzieci są zaangażowane.
Zastosowanie na lekcji komputera, kolorowych słowników,
to angażuje nawet tych najsłabszych uczniów.
Metoda haków ortograficznych to sprawdzona:
1. Skuteczność.
2. Atrakcyjność.
3. Postacie, które uczą ortografii, są bardzo bliskie dzieciom.
- urwis, ósemka, chińczyk, hiena, żaba, rzodkiewka.
4. Materiały bardzo kolorowe.
5. Dzieci polubiły te postacie.
Lekcje ortografii stały się:
Zabawne.
? Ciekawe.
To nie jest nauka ortografii, to są spotkania z postaciami.
? Metoda haków jest niesamowicie rozwijająca, bo gdy dzieci nauczyły się
skojarzeń, tworzenia historyjek związanych z zasadami, to przenoszą to na inne przedmioty.
Dzieci, które mają zazwyczaj przeciętne wyniki w nauce,
przy zastosowaniu tej metody mają sukcesy i to jest bardzo ważne,
że dajemy również możliwość tym słabszym uczniom.
? Dzieci wykorzystują swoją wyobraźnię.
Każde dziecko, jeszcze raz to podkreślę, może odnieść sukces.
? Dyktanda, przestają być przerażające, to jest utrwalenie , upewnienie dziecka,
że on zna zasady i potrafi je zastosować, potrafi napisać nawet trudne wyrazy,
rzadko używane, bo metoda skojarzeń doskonale działa.
Skojarzenie trudnego wyrazu z hakiem pamięciowym daje rewelacyjne efekty.
Dziecko jest w stanie zapamiętać podczas jednej lekcji nawet 20 - 30 wyrazów,
które nie mają zastosowania żadnej zasady ortograficznej.
? Zupełnie inaczej przebiega tok lekcji, mam inne pomoce,
możemy korzystać z sali komputerowej lub używamy tablicy multimedialnej.
Lekcje zaczynają się od ćwiczeń relaksacyjnych, uwielbiają jeżeli włączam muzykę
relaksacyjną i wymyślamy różne historie, że jesteśmy w lesie, nad jeziorem i odpoczywamy,
wygłupiają się, ale to lubią, otwierają się, są zrelaksowani, nie ma tego spięcia,
jest aktywność, ale pod kontrolą, są metody właściwe i dziecko się uczy,
nie zdając sobie sprawy z tego, bez niepotrzebnego stresu.
Stres powoduje blokadę w mózgu, niechęć do nauki, mówią: "ja tego nie umiem",
dlatego dzieci nie chcą się uczyć.
Ta metoda jest w 100% skuteczna, sprawdziłam.
Jadwiga Kowalik
Nauczyciel SP