Pisownia wyrazów z u – ó
Podstawowym problemem w przyswojeniu pisowni wyrazów z u – ó
jest zdobycie przez dzieci umiejętności wyboru jednej z dwóch liter.
Równoczesne wprowadzenie podwójnych znaków na oznaczenie
jednej głoski pozwala już od klasy pierwszej kształtować u dzieci
czujność ortograficzną.
W kursie, który my proponujemy, dzieci kojarzą te trudności
z obrazem " Ósemki" lub 'Urwisa". Nie ma wtedy problemu
z rozróżnieniem dwóch identycznie brzmiących głosek.
Początkowo informacja o dwóch literach odpowiadających jednej głosce
i potrzebie uważnego pisania jest dla pierwszoklasistów wystarczająca.
Potem jednak potrzebne jest rozróżnianie.
Kiedy zwiększa się zakres wyrazów, zwracamy uwagę dzieci na te wyrazy,
których pisownię trzeba po prostu zapamiętać i na takie,
których pisownię wyjaśniają zasady ortograficzne.
A jak je zapamiętać? Oczywiście najlepiej przez skojarzenia.
Jeśli zbudujemy w umyśle dziecka skojarzenie, do tego pokażemy
to na obrazie, dziecko z pewnością zapamięta je bez trudu.
Spójrz na poniższy obraz. To fragment platformy, na której dzieci uczą się,
nie tylko poprawnej pisowni, ale również zasad ortograficznych.
Dzieci oglądają film i słuchają opowiadania, kiedy piszemy "ó",
a następnie utrwalają poznane zasady podczas wykonywania
odpowiednich ćwiczeń.
Obraz czyni, że pamięć dziecka staje się coraz lepsza.
To tylko maleńki przykład, jak obrazujemy dziecku naukę ortografii.
Najpierw wprowadzamy wymianę ó na o i e.
Wymiany dzieci dokonują przez zestawienie wyrazu z inną jego formą
lub wyrazem pokrewnym np. bródka – broda, dół – doły.
Początkowo dzieci obserwują wymianę liter w poszczególnych przykładach,
następnie poznają określone regularności wymiany ó na o lub e.
W kolejnych zasadach zapoznajemy dzieci z pisownią wyrazów
zakończonych na: -ów, -ówka, -ówna oraz –un, -unek, -unka, –uje.
Podobnie jak w przypadku wcześniej poznanych reguł ortograficznych,
dzieci zauważają wyrazy z charakterystycznymi zakończeniami
i starają się przyswoić ich pisownię.
Poznają również wyjątki od stosowanej reguły ortograficznej
np. wyrazy skuwka, zasuwka.
To i mnóstwo innych zasad, reguł ortograficznych zawiera
System Nauczania Ortografii MHP (Metodą Haków Pamięciowych).
To spójny, synergiczny program edukacyjny do nauczania ortografii,
zgodny z podstawą programową.
Cechuje go duża skuteczność, ponieważ pozwala na elastyczny
sposób budowania nauki, dostosowując się do indywidualnych
predyspozycji każdego ucznia.
Zapraszam do poznania nowego modelu nauczania ortografii.
Chcesz wiedzieć jak nauczyć Twoje dziecko ortografii?
Wystarczy, że zarejestrujesz się na naszej platformie.
Podaj swoje imię i e-mail, a otrzymasz darmowy dostęp
do
lekcji wideo oraz ćwiczeń.
Zawarta w nich metoda zmieni naukę ortografii
w przygodę, której Twoje dziecko nigdy nie zapomni.